onsdag 30 januari 2013

Hemmagjord granola

Sätt ugnen på 175 grader.

  • 8 dl havregryn (här kan man mixa med allsköns gryner, rågflingor eller annat gott om man vill) 
  • 2 dl vete- eller kruskakli
  • 2 dl pumpafrön eller solroskärnor (eller både och förstås)
  • 1 dl linfrön
  • 2 dl grovhackade nötter (jag gillar valnötter, ta vad du gillar bäst eller blanda flera sorter)
Blanda ingredienserna ovan i en bunke och ställ åt sidan. Tag fram en kastrull och häll i:
  • 2 dl vatten
  • 1 tsk kanel
  • 2 tsk mald kardemumma (eller 10 färska mortlade kardemummakärnor)
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl farinsocker eller mörkt muscovadosocker (jag brukar halvera för att känna mig aningen nyttigare)
  • 1 dl mörk sirap (samma sak här, jag tar halva mängden)
  • 1 dl solrosolja eller annan vegetabilisk olja, jag tar rapsolja
  • 1 msk honung
Värm försiktigt med du rör om (det ska inte koka), och häll blandningen över de torra ingredienserna. Blanda om ordentligt och sprid ut över två bakplåtspappertäckta plåtar. Rosta i ugnen i ungefär 30 minuter, och rör om med jämna mellanrum – minst tre gånger. Håll noga koll på slutet för det bränner lätt. Låt svalna. Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar